January 12, 2008

.:: Ketahui Asas Perkahwinan Bahagia ::.

Mengetahu perkara-perkara asas utk memiliki sebuah perkahwinan yg bahagia amat penting utk mewujudkan ikatan yg b'kekalan . Setelah ia mengetahui seeloknye aplikasikannye dlm hubungan suami isteri agar impian mengecap kebahagiaan utk itu tidak hanya tiggal impian. Namun begitu apakah asas sebuah perkahwinan yg bahagia ...? Berikut adlh yg perlu anda ketahui :-

-: Berkongsi Tanggungjawab :-

Suami isteri adlh org yg slalu bertanggungjawab dan di pertanggungjawabkn. MAsing-masing perlu memahami makna sebenar perkahwinan dan sentiasa berbincang, Jgn smpi timbul rungutan yg boleh mengguris hati pasangan .

Sebagai contoh di awal perkahwinan bincangkn bagaimana pasangan akn melakukan kerja rumah. Berkahwin bkn bermakna melantik isteri menjadi org gaji tetapi sentiasa bersama dalam susah dan senang.

-: Pasangan sebagai teman terlalu istimewa :-

Bagi mengekalkn kebahagiaan rumah tangga pula, anggaplah psangan sbg teman yg terlalu istimewa . Pasangan kitalah sbg tempt mencurah kasih, mengadu mslh dan bermanje. Perkahwinan juga melibatkn perubahan falsafah hidup seseorg. Sbg contoh mereka belajar apa yg psngn mereka sukai spt hobi & minat . Jumlh waktu yg di peruntukkan juga akn berubah. Sekiranye hobi psgn lngsng x di sukai , ambil jalan tgh dgn pasangan bersama-sama lakukn hobi mereka. Lambt laun dgn sendirinye kita akn dpt menerima pembahagian itu. Melalui cara itu juge kemesraab dan kebahagiaan akan dpt di pupuk.

-: Perancangan Masa Depan :-

Perancangan utk jangka masa panjang sama ade dr segi kewangan , pelajaran & tmpt percutian. Persoalan spt masalah tempt tggl dan perancangan anda perlu di teliti sebaik mgkn . Perlu juge diingt ia melibatkan 2 set keluarga kerana perkahwinan akan menyatukan 2 buah keluarga yg saling tidak mengenali.Misalnye, isteri perlu memahami tggung jawab suami terhadap kedua ibubapanya . Jgn pada awal-awal lagi isteri sudah mengawal suami . Sebaliknye isteri perlu banyak bersabar dan berbincang. Ini kerana keduanye di besarkan dgn nilai yg berbeza jd utk mencapai kesesuaian sudah pastilah ia perlukan sedikit mase.

-: Komunikasi Yg Baik :-

Berkomunikasi antara psangan sangatlh penting. Sentiasa mewujudkan komunikasi dengan membina pasangan kerana ia merupakan salah satu keperluan utk pasangan suami isteri merasai apa yg sebenarnye di kehendaki oleh pasangan mereka. Semasa proses komunikasi pasangan juga perlu megelakkan perkara-perkara spt menyangkal kata-kata , membuat keputusan sndr, tidak memberi perhatian , menyampuk dan sebagainye. . Buka ruang pd pasangan utk memberi penjelasan dan jadilah pendengar yg baik kpd pasangan kita.

-: Mengenal 'Bahasa Cinta' Pasangan :-

Sememangnye terdapat lima bentuk bahasa cinta yang utama iaitu kata-kata yg memberi keyakinan , masa berkualiti , memberi hadiah , berbakti dan memberi sentuhan fizikal. Pasangan perlu memahami dan menghayati bahasa cinta masing2 dan sentiasa mengamalkannye agar mereka dpt meluahkan perasaan kasih sayang antara satu sama lain.

-: Mengukuhkan dan Menjaga Kewangan :-

Tidak di nafikan bahawa wang dan harta adlah satu keperluan dlm kehidupan rumah tangga. Lebih-lebih lagi apabila menghadapi zaman yg serba mencabar ni. Setiap keperluan hidup perlukan wang. Oleh itu, sbg ketua rumah tangga, suami perlulh bijak dan berbincang dgn isteri cara utk menguruskan kewangan utk faedah bersama.

-: Penyelesaian Konflik :-

Luahkan segala masalah dan ketidakpuasan terhadap apa yg berlaku tanpa pengetahuan pasangan. Berusaha menangani konflik dgn hati dan minda yg terbuka tanpa merungut, mengugut dan mengancam sehingga usaha ke arah penyelesaian konflik terjejas. Misalnye, perselisihan faham dpt di huraikan dgn cara yg tenang sekiranya kita cuba mengingati kembali kenangan manis semasa bercinta, berbulan madu dan rintangan yg di tempuhi bersama. Bagi pasangan yg sudah mempunyai anak, para suami diingatkn utk mengenang jasa dan susah payah isteri yg mengandung dan melahirkan anak . Apa juga masalah yg melanda, bawalah berbincang dan elakkan dari pertengkaran utk menegakkan pendapat masing-masing.

-: Hubungan Seks :-

Jika pasangan anda tidak memenuhi kehendak dan kepuasan seperti yg anda inginkan , jgn sesekali mempertikaikan kemampuannye sbg seorg lelaki/wanita sejati. Caranye luahkan apa sebenarnye yg anda suke dan gemari. Berikan sokongan kepada pasangan dan jangan malu utk berterus terang . Bawalah berbincang dan cari jalan penyelesaian.

-: Tabah dan Sabar :-

Ia adalah kunci yg terbesar bg setiap pasangan utk membentuk sebuah keluarga yg ideal. suami dan isteri perlu bersabar atas kekurangan dan kelemahan pasangan mereka. Setiap pasangan memerlukan kesabaran yg tinggi dan berusaha mencari jalan penyelesaian dgn bijaksana apabila menghadapi masalah dlm perkahwinan mereka.

-: Solat Berjemaah :-

Menurut Islam, faktor paling penting sbg asas perkahwinan yg ideal adalah dgn membiasakan diri bersembahyang jemaah dengan ahli keluarga dan membawa al-Quran bersama-sama. Hal ini perlu di aplikasikan secara berterusan . Waktu yg amat sesuai diadakan sembahyang jemaah ialah waktu Maghrib,Isyak dan Subuh. Kebiasaannye waktu inilah ibubapa dan anak-anak ade di rumah.


♥Terima Kasih Sudi Baca Dan Komen Corat Coret Acik Wawa ♥

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Fully Design By Cik Rose Cute | For ADEK M@NJA 2013 ©| Best View: Google Chrome