August 12, 2008

.:: Kenduri Punggahan ::.

Semalam pada 11.08.08 family aku ade wat kenduri punggahan sempena nak menyambut bulan puasa kan , kenduri utk Arwah .... Nama jawanya kenduri punggahan tp istilah lain nya aku tak tau lah kan .... So, biasanya klau org2 jawa buat kenduri mesti x lepas dgn menu "Nasi Ambang" . Klau org yg duk kampong mebi tau lah menu cenggitu , klau orang pekan tak tau lah aku kan mebi derang buat cara buffet ke ape ...
Spesialnya "Nasi Ambang" ni Nasi nya letak kat dulang .... atas nya di lapik dgn daun pisang kemudian di letak lauk atas daun pisang tuh ... Antara lauk yg biasa nye kat atas daun pisang tu ialah :- Mee Goreng , Mihun Goreng , Serunding , Sayur Kerabu , Kacang Goreng , Tempe Goreng , Ikan Masin Bulu Ayam / Ikan Kembung , Ayam Masak Rempah (Ungkep) .. Tu yg standard lah kan ... Mmg besh lah, lagik2 klau nasi tu lembut n panas ... Pergh!!! . Ala skrg pon aku tgk kat pasar2 malam dh ramai yg menjual Nasi Ambang , biasanya RM 3.50 hingga RM 4.00 sebungkus . Skrg ni tiap2 petang jumaat aku mesti tapao kan utk mak aku Nasi Ambang yg di jual oleh Kak Samijah ... mmg besh Nasi Ambang dia ... Semuanye terasa ...
Lepastu, biasanya Nasi Ambang ni di bungkus dan di bawa balik oleh orang yg datang kenduri lah, satu dulang tu boleh kongsi sekali 8 orang . Kemudian, kami sediakan makanan utk derang yg datang kenduri utk makan di situ. Biasanya, mama buat Soto n kueh mueh tp smlm tukar menu plak ... Makan nasi dan lauknya pulak :- Ayam Masak Getik ( Masak Lemak + Buah Cekur ) , Sayur Peria + Udang , Ikan Keli Goreng Rempah ( Pecel Lele ) sbb di hidang bersama sambal special + daun pudina , Sambal Pecal dan Bubur Merah . Nyam nyam semuanye bukak selera aku nih .

♥Terima Kasih Sudi Baca Dan Komen Corat Coret Acik Wawa ♥

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Fully Design By Cik Rose Cute | For ADEK M@NJA 2013 ©| Best View: Google Chrome