October 30, 2013

Kerabu Perut

Kerabu Perut, atas tu aku punye style, bawah pulak hb punye style .... layannkan je laaa

Alhamdulillah, 2 hari selepas menyambut AidilAdha ... Perpustakaan Daerah Kuala Langat ada mengadakan program Qurban sebanyak 2 ekor lembu. Hb pon ikut serta atas permintaan boss sebab tak cukup orang lelaki katanya ... heeee

Biasalah klau orang yang mengerjakannya akan dapat lebih kan ...? so kami dapat tulang gear box - aku dah masak asam pedas + sawi jeruk - tak sempat nak snap, perut (babat) dan daging laaaa ...

Hati dah berbunga-bunga nak buat kerabu perut macam kat depan MDKL tu, klau ade mesti aku beli ... sedaaaapppp. So, memang dah plan nak buat mcm tu laaa ... rasa-rasa dah tahu ape bahan-bahannya ...

Tengah dalam proses nak buat kerabu tu kan ... aku dh siap perah santan semuanye ...
hB  : eh, awak nak buat ape ni ..?
aQ : kerabu perutlah
hB : apesal letak kerisik ....?
aQ : memang dh ini resipinye ..... ~ hati dh bengkek tu ~
hB : biarlah saya tumbuk, ambik kan bawang, belacan tu di bakar, cili api ...
aQ : okeyssss ....
hB : awk perah santan tu nak buat ape ...?
aQ : letak kat kerabu laaa ...
hB : eh eh! tak payah tak payah, saya tak suka .. saya tak nak makan ni ~main ugut2 plak~
aQ : issshhhh awak ni!!!!, nah laa awk buat separuh sy nak separuh ... huh!

itu laaa sampai gado2 kat dapur masak kerabu perut ni tau ...

layankan je laaa resipi ni ye ... :
perut lembu - di rebus dan cincang
bawang merah - 3 biji (goreng)
bawang putih - 2 biji (goreng)
cili api - 10 biji (goreng)
belacan - 1/2 inci (goreng)
kerisik
2 btg bunga kantan - dihiris
santan pekat yang diperah guna air suam
air limau kasturi

ulam-ulaman :
1 biji timun, buang biji dan hiris batang mancis
1 biji lobak
taugeh - celur sebentar ..

Cara-caranya : -
Bahan-bahan yang digoreng, ditumbuk halus ...
Gaul semua bahan-bahan termasuk bahan-bahan ulam, perasakan garam, perasa dan gula
Masukkan santan pekat, jgn banyak sangat ... agak-agak je ..






♥Terima Kasih Sudi Baca Dan Komen Corat Coret Acik Wawa ♥

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Fully Design By Cik Rose Cute | For ADEK M@NJA 2013 ©| Best View: Google Chrome