September 8, 2010

❤ ABah di Wad Kecemasan


4 jam di wad kecemasan, doktor menahan abah dan terpaksa di masukkan ke wad biasa .... pukul 9.30 mlm abah masuk wad 5B di Hospital Banting ... malam tu aku dan hubby temankan abah ... aku tidur di katil sebelah yg kosong dan hubby plak tdo di lantai, di tengah2 antara kami ... kesian hubby ...

Nurse menyuruh kami menyukat minuman dan air kencing abah ... walaupun sebelum ini aku tak pernah melakukannya, namun kerana kasih sayang ku terhadap abah, aku rela ....

Banyak kencing abah, sampaikan berapa kali tukar cadar dan kain pelekat sebab abah tak boleh bergerak, kena kencing kat katil .... kesian abah. Aku tau Abah malu ..... kemudian, abah nak buang air besar, aku ajak abah pegi tandas dengan menggunakan kerusi roda, sampai di tandas abah terus masuk tanpa mempedulikan tabung air tu, abah nak cebok sendiri ... kesian abah ... bila aku cebok kan dan tukar kan kain pelekat abah, abah tak leh diam sampai tiub air di tangannya tercabut smpi mencurah2 darah abah dari tangan dengan banyak smpi ke lantai.... Aku menjerit! aku berlari ke kaunter jururawat utk meminta pertolongan nurse .... huhuhuhu, menangis aku depan abah tengok keadaanya.

2 hari abah kat hospital banting demam abah makin panas dan tak turun2 ... Malam kedua pon aku tdo dgn hubby teman kan abah ... Abah dh tukar katil sebab pernafasan abah makin teruk. Kali ini, hubby tdo kat kerusi malas dan aku pula tdo atas lantai antara abah dan hubby. Nurse menyuruh aku lap badan abah sebab panas abah tak turun2 .... Sekarang, abah dah pkai pampers, sebab kak wan yang menjaganya petang tu dah tak larat agaknya nak tadah air kencing abah .

Malam tu abah tak boleh duduk diam, mungkin sebab panas ... memang panas sangat badan abah .... aku menangis sambil lap badan abah ... x sanggup rasanye ... pagi tu, lepas sahur aku ajak hubby tukar kan pampers abah, tapi abah tak nak tukar ... mungkin abah segan dgn hubby, bila hubby pergi keja, abah cakap nak berak, aku menyuruh abah berak saja di pampers...

Bila aku tukar kan, abah tak berak pon, tapi pampers dh kuyup, aku tukar yang baru ... kemudian, nurse amik lagi darah abah... cian abah... aku lap2 lagi badan abah biar sejuk ... aku menyuruh abah mengereng ke kanan dan ke kiri biar rata .... kemudian, aku tengok abah berak kat pampers, aku tukar lagi sekali ... buat pertama kalinya .... tp, aku ikhlas membantu abah... Abah jgn malu ye.... Adik sayang abah .... adik nak abah sihat...

Pagi tu, abah ajak aku balik ... Aku cakp abah tak boleh balik lagi ... kemudian, pukul 10.00 pg kak ila sampai menggantikan tmpt aku, coz aku nk g keja pkl 12.00pm ... Bila aku cakap nak balik, Abah cakp ' Adik, abah nak ikut balik'... sayunye dgr abah ckp mcm tu .... tp, apakan daya ... aku cium pipi abah ...










♥Terima Kasih Sudi Baca Dan Komen Corat Coret Acik Wawa ♥

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Fully Design By Cik Rose Cute | For ADEK M@NJA 2013 ©| Best View: Google Chrome